Dirigit a nens adolescents, que vulguin fer un procés de creixement i auto-descobriment a partir de les diferents propostes art-terapèutiques, i que vulguin dedicar un temps per desenvolupar la seva part creativa.
Les sessions els ajuda a:
· Canalitzar adequadament l'excés d'energia que tenen
· Els aporta coneixement sobre si mateixos
· Els ajuda a poder reflexionar en la seva presa de decisions
· Possibilita que estiguin més centrats en aquest procés de continus canvis i dubtes que és la adolescència.
· Poden descobrir noves habilitats personals a través de l'art
· Es pot combinar algunes sessions amb germans, pare o mare, per treballar situacions conflictives.
Les raons que s'argumenten per precisar l'avantatge de l'Art-Teràpia amb nens i adolescents, pel que fa a teràpies basades en l'intercanvi verbal, es poden sintetitzar en tres temes principals:
1― El dibuix i l'art són una forma natural d'expressió en el nen:
De manera espontània, els nens simbolitzen les seves vivències internes a través del joc i dels seus dibuixos, més enllà de les dificultats emocionals, mentals o físiques que puguin tenir, i la intervenció experta de l'art- terapeuta pot ajudar a desvetllar i a facilitar la integració d'aquests continguts simbòlics. També és un fet constatat que la majoria dels nens se submergeixen amb facilitat i amb gust en el procés de crear.
2― L'art com a forma no-verbal de comunicació:
Les imatges arriban allà on la paraula no arriba. Moltes persones, artistes o no, s'han tornat cap a l'art per expressar els seus pors i preocupacions més profundes. L'Art-Teràpia, des dels seus orígens, s'ha presentat com una alternativa a les psicoteràpies verbals, ja que la comunicació es dóna a diferents nivells; a saber:
― Hi ha un paral·lelisme entre l'expressió gràfica del nen i les seves vivències internes i externes. Els terapeutes i educadors poden explorar aquesta dimensió de significat.
― Una dificultat comú en molts nens i adolescents és la de comunicar de forma verbal els seus sentiments; per a ells, el procés artístic proporciona un mitjà de comunicació més espontàni i menys problemàtic.
― Les imatges creades i el procés de fer-les posa de manifest els temes que preocupen a la persona, així com la dinàmica dels seus problemes. L' art-teràpia ajuda a veure amb més claredat quines són aquestes problemàtiques, alhora que propicia un mitjà per elaborar-les de manera no frontal i socialment acceptat per, finalment, comprendre-les i integrar-les.
3―Facultats que es desenvolupen per mitjà de l'Art-Teràpia:
Gràcies a les sessions d'art-teràpia, els nens i els adolescents posen en acció habilitats i
potencialitats que reverteixen de manera positiva en la seva capacitat d'aprenentatge i d'adaptació. Les més rellevants són:
― Capacitat de simbolitzar: El procés artístic ofereix al nen un llenguatge simbòlic amb el qual pot explicar la seva història.
La pràctica artística, és essencial per als processos cognitius i permet la sublimació i l'alliberament d'ansietats .
― Expressar i elaborar emocions difícils: Permetre que les emocions difícils de posar en paraules s'expressin en donar-los una forma, per mtjà de l'art, és una de les peculiaritats més destacades de l'Art-Teràpia, i on possiblement subjau el seu major potencial terapèutic. “L'art proporciona alleujament, gaudi, joc, catarsis, esquitxar i tacar amb els materials, aspectes sovint essencials per als nens a quins el seu desenvolupament emocional s'ha vist greument afectat.” . No només obre una dimensió positiva i lúdica, sinó que també permet donar forma a les emocions negatives i a continguts psíquics difícils, per així transformar-los.
― Afirmació del jo: Com a forma de psicoteràpia, l'Art-Teràpia possibilita l' emergir d'un jo sa davant d'un jo neuròtic. En aquesta disciplina, el component artístic i la relació terapèutica s'amalgamen en aquesta tasca de reconeixement i afirmació del jo. Amb l'ajuda del terapeuta, el nen pot reconèixer el valor de la creació, i establir ponts entre les seves creacions, el seu món psíquic i les seves relacions amb l'entorn. Fer art li permet adonar-se que és sensible i capaç de crear, i l'ajuda a sentir-se bé amb si mateix, com a individu.
― Desenvolupament de les funcions motores i de l'atenció: L'ús de l'art permet que el nen es relacioni amb les qualitats sensorials dels materials i posi en acció el seu cos per al seu maneig. El desenvolupament dels sentits a través de l'art permet un major contacte i una major conciència de l'entorn . Moriya (2000) descriu el cas d'un nen amb hiperactivitat i retard cognitiu, que va desenvolupar la capacitat d'adonar-se i de controlar els seus movimients, millorant el seu comportament a classe. La pràctica de l'art proporciona al nen una ocasió per estar concentrat en una tasca que li resulta plaent i interessant.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada